معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری :
ایران باید تاریخ یکپارچه خود را به همه جهان عرضه کند
ایسکانیوز ـ ایران باید با همه داشته های تاریخی خود وارد میدان جهانی شده و تاریخ متحد یکپارچه خود را به همه جهان عرضه کند.

ایسکانیوز، اسفندیار رحیم مشایی معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نخستین سمینار باستان شناسی دوره اسلامی ضمن بیان این مطلب گفت: ایرانیان تاریخ چند هزار ساله دارند و با همین اعتبار می توانند با دنیا سخن بگویند و این اندیشه در اختیار باستان شناسان است.
مشایی تصریح کرد: اساسی ترین مسوولیت باستان شناسان تحقیق و پژوهش برای یافتن اطلاعات و ارایه تصویری از ایران اسلامی و دوران پیش از اسلام در اعماق تاریخ است.
مشایی ادامه داد: آنچه امروز به عنوان میراث تمدنی گذشته عرضه می کنیم مبتنی بر یافته های گذشته هاست.
مشایی طبیعت انسان را یافته های جدید متعلق دانست و گفت: پژوهش، تحقیق و انتشار میراث گذشتگان از ضروریات است و برای جبران غفلت های میراث گذشته، پژوهش و تحقیق در دوره جدید لازم و ضروری است.
مشایی ایران را بهشت باستان شناسی جهان دانست و افزود: باستان شناسان لایه های مختلف تاریخ را می کاوند تا ظرفیت این سرزمین تاریخی را به جهان عرضه کنند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: حقیقت زندگی انسان موضوعی است که در دستور کار اندیشمندان قرار دارد و به موازات رشد جامعه بشری نوع نگاه در حال تغییر اساسی است.
مشایی مدنیت را به عنوان گرایش طبیعی بشر دانست و گفت: جوهر این موضوع و گرایش طبیعی و اساسی بشر در همین فرمول آفریده است تا بشر در یک نظام واحد جهانی قرار بگیرد و انسانها در عرصه جهانی با هم زندگی کنند.
مشایی اظهار داشت: تمدن بازار مهمی در دنیا است و باید ما خود را با تمدن گذشته پیوند بزنیم و ایران می تواند محل کاوشهای بزرگی باشد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا